Varje Söndag, under den kommande vårterminen, kommer vi att laga antingen en typisk maträtt eller dessert, efter recept, från ett av världens alla hörn. Där emellan bloggar GR om mat!

Maila dina recept till gastromani@gmail.com så får Mr Carrothead avgöra om det är värdigt att publiceras på vår blogg!

söndag 24 januari 2010

En rysk succé!

Äntligen!

Äntligen lyckades vi följa ett recept! Äntligen såg maten riktigt aptitlig ut och äntligen delade vi med oss av vår gastromaniska anrättning. GR hade nämligen premiär för middag med gäster. Visa av tidigare erfarenhet i GR-köket hade vi lärt oss att ett recept kan vara a och o för lyckad matlagning.

Middagsgästerna, Emma, Linnéa, Frej och Tore, var nöjda och betyget för måltiden hamnade på 8 poäng av 10 möjliga. Även GR-gänget var nöjda, mätta och belåtna. Inte illa för en Borsjtj med saftigt surdegsbröd!

Det glutenfria surdegsbrödet var lätt bland de godaste glutenfria bröd som jag ätit, och när även mina gluten-ätande medkockar inte kunde låta bli det tar jag det som ett gott tecken!
Olivias surdegsbröd var även det en hit som lät sig väl smaka.

Vill du påverka var vi åker härnäst?
Vill du vara med oss och äta på vår nästa destination?
Lägg din röst här till vänster, gå med i vår FB-grupp och vänta på en inbjudan till nästa event!

Recept kommer att publiceras under veckan. Likaså kommer några härliga bilder, och Mr Carrothead har som vanligt några väl valda ord att säga, så stay tuned.

3 kommentarer:

  1. Åhh vad spännande det låter! Varåker ni nästa gång? Jag verkligen älskar den hrä bloggen!!

    //Matilda

    SvaraRadera
  2. Oh! Vad roligt Matilda! Vi är alla väldigt glada att du gillar oss! Du kan rösta på var vi ska åka, valet står mellan Centralafrika, Tyskland och Frankrike. Har du månne några roliga kökstips att dela med dig av?

    Varma kökshälsningar från GR gm. Maria

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har faktiskt det. Ett recept kanske kommer till användning om ni reser till frankrike, det är iallafall ett recept som sägs vara franskt enligt min hostmamma. Jag gjorde en ny rätt i torsdags:

    Kyckling med soltorkade tomater, vitt vin och cream


    4 potioner

    Förvärm ugnen på 180 grader

    man behöver:
    4 kyckling fileér (skär dom i halvor längs sidan ej rakt över.)
    4 bitar vitlök
    2 msk oliv olja(till stekpannan)
    1/2 pint vitt vin (sorry men osäker hur mycket en pint är i svenska mått)
    1/2 pint cream
    10-15 soltorkade tomater, skär i halvor.
    En handfull färsk basilika
    Salt&peppar

    Stek kycklingen så att den blir lite brun, ca 3 min på varje sida, ej genomstekt. krossa vitlöken och stek tsm med kycklingen men var försiktig så man inte bränner vitöken.

    Stoppa kycklingen i en ungsäker panna men lock. Koka upp vinet i en panna, och när det kommit till kokpunkten så höll ner det med kycklingen. Stoppa sedan ner soltorkade tomater, cream basilika salt och peppar amtidigt. Ställ sedan in denna panna med lock på i ugnen i drygt en timme. Servera med pasta och en sallad med feta ost och roccla(staving?)

    Det är super enkelt, tar drga 20-25 min att förbereda.

    Detta är så kalasigt gott så det finns inte! Jag ska kolla in röstningen!

    SvaraRadera