Varje Söndag, under den kommande vårterminen, kommer vi att laga antingen en typisk maträtt eller dessert, efter recept, från ett av världens alla hörn. Där emellan bloggar GR om mat!

Maila dina recept till gastromani@gmail.com så får Mr Carrothead avgöra om det är värdigt att publiceras på vår blogg!

torsdag 4 februari 2010

En halvt nostalgisk matminne-resa

Ibland hamnar en på de konstigaste ställen. Idag har jag av någon anledning (som jag fortfarande försöker komma på) jobbat några timmar i ett kök på en förskola. Jag har slevat upp färdiglagad mat i uppläggningsskålar, lagt upp sallad och fördelat bröd i brödkorgar. Sedan har jag diskat, i massor. Med en maskin som levde om som ett tröskverk.

En annan sida av mat och matlagning än den vi i GR är vana vid, kan man verkligen säga. Annat var det när GRs ensemble var unga, yngre. Då lagdes maten på plats på gott och ont. Inget ont ska sägas om dagens soppa, den luktade väldigt gott, men kanske var det bättre förr. Jag menar, vem saknar inte den glutenfria sönderkokta pastan (gröt, nästan i stil med GRs glutenfria hemmagjorda pasta) och de bisarra gluten och alla andra allergier/intoleranser-fria såserna till?!

Nej, jag ville inte klaga egentligen utan bara skicka en stor eloge till alla tappra människor där ute som jobbar i olika slags skolmatsserveringar! Heja er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar